درج شرط داوری در قرارداد از سوی وکیل

/ 29 مرداد 1403 / بدون دیدگاه / در یادداشت‌ها / توسط

در زمان تنظیم قرارداد یکی از مسائلی که باید به آن توجه ویژه کرد، درج شرط داوری در قرارداد است که اگر قرارداد مزبور توسط وکیل تنظیم شود درج شرط داوری در قرارداد باید مورد توافق وکیل و موکل قرار بگیرد.

 به طور کلی اختیارات وکیل به نوع وکالتی که به او داده شده بستگی دارد. این اختیارات می‌تواند گسترده یا محدود باشد پس در وکالت‌نامه ای که تنظیم می کنید باید بدانید که نوع وکالتی که انتخاب کردید دارای چه آثاری برای شما خواهد بود. برای روشن شدن موضوع به تعریف وکالت مطلق و مقید توجه کنید.

وکالت مطلق: در این نوع وکالت، وکیل اختیار تام دارد که در تمام امور مالی و حقوقی موکل دخالت کند. وکیل می‌تواند بدون نیاز به اجازه جداگانه، تمام اقدامات لازم را انجام دهد.

وکالت مقید: در این نوع وکالت، اختیارات وکیل به موضوع یا موضوعات خاصی محدود می‌شود. برای مثال، وکیل ممکن است فقط برای فروش یک ملک یا پیگیری یک پرونده قضایی خاص تعیین شده باشد.

اختیارات وکیل در تنظیم قرارداد

با تنظیم وکالت‌نامه ، وکیل اختیاراتی پیدا می کند که بر اساس آن می‌تواند در محدوده اختیارات تعیین‌شده، اقدامات حقوقی انجام دهد. وکیل مجاز است در چارچوب وکالت‌نامه، هر اقدامی که موکل به او اجازه داده را انجام دهد. اما اگر وکیل بخواهد شرط داوری را به عنوان یکی از شرایط قرارداد اضافه کند، باید مشخصاً این اختیار در وکالت‌نامه‌اش ذکر شده باشد.

معمولا مردم فکر می کنند برای حل و فصل اختلافات قراردادی خود فقط می توانند به مراجع قضایی مثل دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف مراجعه کنند.

در صورتی که مرجع داوری هم یک مرجع رسیدگی و حل و فصل دعاوی ست که در مقایسه با مراجع قضایی مزیت های زیادی دارد. برای آگاهی از مزیت های داوری می توانید به سایر نوشتارهای ایران داوری مراجعه کنید.

 در ایران داوری می توانید با مجرب ترین و متخصص ترین داوران ایران ارتباط برقرار کرده ، مشاوره بگیرید و داور خود را انتخاب کنید.

اهمیت شرط داوری

شرط داوری به طرفین قرارداد اجازه می‌دهد تا در صورت بروز اختلاف، به جای مراجعه به دادگاه، از طریق داوران منتخب خود، به حل و فصل موضوع بپردازند.

این روش معمولاً سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از رسیدگی در مراجع قضایی است و به طرفین این امکان را می‌دهد که روند داوری را مطابق با توافقات خود مدیریت کنند.

اختیار وکیل برای درج شرط داوری

بر اساس قوانین ایران درج داوری نیازمند اختیار خاص است. پس اگر وکیل بخواهد شرط داوری را در قرارداد درج کند، باید این اختیار به صورت صریح در وکالت‌نامه قید شده باشد. به عبارت دیگر، شرط داوری به دلیل ماهیتی که دارد ، از اختیارات عام وکالتی که به وکیل داده می شود ، فراتر است و به همین دلیل درج آن در قرارداد به تصریح در وکالت‌نامه نیاز دارد.

شرط داوری در رویه قضایی

گفتیم که درج شرط داوری توسط وکیل نیاز به تصریح در وکالت‌نامه دارد اگر موردی وجود داشته باشد که وکیل بدون داشتن اختیار خاص، شرط داوری را در قرارداد درج کرده باشد عواقب آن در رویه قضایی ایران چه خواهد بود؟

نتیجه درج شرط داوری که خارج از حدود اختیارات وکیل در قرارداد درج شده و اختلاف پیش آمده توسط داوری رسیدگی شده باشد نهایتا منجر به بطلان شرط داوری می شود.

در رویه قضایی ایران ، دادگاه‌ها معتقدند که وکیل تنها در صورت داشتن وکالت‌نامه‌ای که به او اجازه درج شرط داوری را می‌دهد، می‌تواند به این اقدام بپردازد.در غیر این صورت شرط داوری باطل است.

با استناد به یک رای دادگاه بدوی مندرج در سامانه ملی آرای قضایی اختیار وکیل به انجام هر گونه معامله با هر قید و شرطی ، منصرف از درج شرط داوری در قرارداد است، بنابراین درج شرط داوری مستلزم تصریح در قرارداد وکالت است در غیر اینصورت شرط داوری باطل است.

نتیجه‌گیری

به طور کلی درج شرط داوری در قرارداد توسط وکیل نیاز به اعطای اختیار خاص و تصریح این موضوع در وکالت‌نامه دارد. عدم رعایت این موضوع می‌تواند به بطلان شرط داوری منجر شود و از نظر حقوقی مشکلاتی را برای طرفین ایجاد کند.

توصیه می‌شود موکلین در تنظیم وکالت‌نامه‌ها خود به دقت این موضوع را بررسی کنند و وکلا در این باره نظر موکل خود را بپرسند و در صورت قبول آنها شرط داوری را در قرارداد ها درج کنند پس در صورت نیاز به درج شرط داوری، این اختیار باید به طور مشخص به وکیل اعطا شود.

ایران داوری مرکز تخصصی داوری در ایران است که با حضور مشاوران متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات داوری ،قبول داوری، مشاوره های تخصصی داوری  در دعوای الزام به انجام تعهد می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: English


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده خانم مقدم
مطالب مشابه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *