داوری در دعوای الزام به انجام تعهد

/ 22 مرداد 1403 / No Comments / In شرح یک داوری / By

داوری در دعوای الزام به انجام تعهد

در یک قرارداد با موضوع طراحی ، ساخت و نصب یک دستگاه ورزشی ، طرفین با هم توافق کرده بودند که بخشی از مبلغ در زمان انعقاد قرارداد و بخش دیگر همزمان با تحویل سازه در محل مقرر طی یک فقره چک به متعهد پرداخت شود بین طرفین درباره عدم انجام تعهد هم مذاکراتی شده بود که در نهایت با عمل نکردن به تعهدات قراردادی موضوع داوری در دعوای الزام به انجام تعهد پیش آمد .

جریمه عدم انجام تعهد

در این قرارداد مقرر شده بود در صورت عدم انجام تعهد و عدم تحویل موضوع قرارداد در موعد مقرر شخص پیمانکار موظف به پرداخت مبلغ معینی جریمه به ازای هر روز دیر کرد باشد. که در اصلاح حقوقی به آن وجه التزام گفته می شود. در نتیجه  امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه در داوری وجود دارد.

ارجاع اختلاف به داور

بر اساس ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی مدنی طرفین موقع تنظیم قرارداد ، شرط داوری را درج کرده و توافق کرده بودند که در صورت بروز اختلافات قراردادی برای حل و فصل آنها به مرجع داوری رجوع کنند.

خواهان دعوا با ادعای عدم انجام تعهدات قراردادی و عدم تحویل موضوع قرارداد و نادیده گرفتن اظهارنامه درخواست انجام تعهدات و اظهارنامه تعیین داور مرضی الطرفین ، از دادگاه تقاضای تعیین داور کرده است.

داوری در دعوای الزام به انجام تعهد

تشکیل جلسه داوری

بعد از تعیین داور توسط دادگاه و عدم ایراد به صلاحیت او، رسیدگی داوری در دعوای الزام به انجام تعهد شروع شد ، بر اساس ماده ۴۷۶ قانون آیین دادرسی مدنی طرفین اسناد و مدارک لازم را به داور تقدیم کرده و بعد از اخذ توضیحات از طرفین ، بررسی مدارک و انجام تحقیقات لازم ، داور به موضوع اختلاف، رسیدگی و آن را حل و فصل کرد.

صدور رای داوری

داور با لحاظ بررسی های لازم ، اوضاع و احوال مسلم قرارداد و احراز واریز وجه به حساب خوانده و سایر امارات قضایی و احراز تقصیر خوانده در نقض تعهدات قراردادی ، فقدان حسن نیت در اجرای قرارداد و بی توجهی به اظهارنامه های ارسالی ، حکم به محکومیت خوانده به طراحی ، ساخت و تحویل وسیله ورزشی مورد توافق صادر نمود. همچنین با توجه به مفاد قرارداد خوانده به پرداخت جریمه روزانه و پرداخت سایر هزینه ها از جمله حق الزحمه داوری بر اساس مفاد قرارداد محکوم گردید.

ایران داوری مرکز تخصصی داوری در ایران است که با حضور مشاوران متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات داوری ،قبول داوری، مشاوره های تخصصی داوری  در دعوای الزام به انجام تعهد می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: Persian


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده خانم مقدم
نوشتار مرتبط

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *