داوری در مطالبه مبلغ قرارداد

/ 15 مهر 1403 / No Comments / In شرح یک داوری / By

طرفین قرارداد طی توافقنامه ای موضوع اختلاف خود را به داوری ارجاع نموده و هر یک ، داور اختصاصی خود و داور مرضی الطرفین را تعیین کردند بر همین اساس رسیدگی به این اختلاف با موضوع داوری در مطالبه مبلغ قرارداد مطرح شد.

 

قراردادی با عنوان پروژه خط تولید شمس منیزیم بین دو شرکت تجاری منعقد شده و چنین مقرر شده بود که یکی از شرکت ها بابت تامین قطعات یدکی ، نصب و آموزش آن ، مبلغ معینی به عنوان مبلغ قرارداد به شرکت دیگر پرداخت نماید.

پس از اجرای قرارداد توسط خواهان ، متوجه می شود که مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در مذاکرات طرفین قرارداد لحاظ نشده و به عبارتی آثار مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با معامله طرفین موقع تعیین مبلغ قرارداد مورد توجه قرار نگرفته است.

و خواهان در جهت اجرای قوانین مالیاتی ،مالیات مزبور را تسویه کرده و اینک خواهان احتساب آن در مبالغ قرارداد و پرداخت آن توسط خوانده می باشد.

تشکیل جلسه داوری

بعد از تعیین داوران و عدم ایراد هیچ یک از طرفین به صلاحیت آنها ، داوران قبولی خود را اعلام و هیئت داوری تشکیل و به صورت رسمی داوری در مطالبه مبلغ قرارداد را آغاز می کنند.

بر اساس اصول رسیدگی داوری ، طرفین مستندات ، مدارک و دفاعیات خود را ظرف مهلت مقرر جهت بررسی به هیئت داوری ارسال نمودند،

پس از بررسی و تبادل نظر توسط هیئت داوری جلسه‌ای با حضور مدیران عامل هر دو طرف اختلاف تشکیل شده و هیئت داوری سوالات خود را از طرفین پرسیدند.

اگر در این مرحله امکان حل اختلاف برای داوران وجود داشت جلسه داوری خاتمه پیدا می کند و رای صادر می‌شود اما اگر اسناد ،مدارک و مستندات بیشتری جهت رسیدگی و اظهار نظر در مورد موضوع اختلاف نیاز باشد داوران می توانند تمدید مهلت داوری را تقاضا کنند.

نکات مهم حقوقی در جلسه رسیدگی داوری

ادعای خواهان

موردی که در یک داوری اهمیت دارد موضوع داوری یا همان خواسته و ادعای خواهان است.

در دعوایی که ناشی از این قرارداد به وجود آمده بود خواهان ادعا داشت که به استناد بند ۳ قرارداد مزبور کل تجهیزات و خدمات ارائه شده به شرکت مقابل ، معادل مبلغ قرارداد و برآوردهای مورد توافق قبلی بوده اما با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده ، علاوه بر هزینه های مذکور، مالیات متعلق به  این معامله را نیز به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرده است و میزان مالیات مزبور ، در مبلغ قرارداد لحاظ نشده است و همین مبلغی که بابت مالیات پرداخت شده مورد مطالبه می‌باشد.

با در نظر داشتن این موضوع که قانوناً خریدار در حکم مودی مالیاتی نهایی تلقی می‌شود پس مالیات مزبور باید توسط خوانده به خواهان پرداخت گردد.

دلایل و دفاعیات خوانده

خوانده در این دعوا با رد ادعای خواهان بر این باور است که خواهان در زمان انعقاد قرارداد و تعیین مبالغ قرارداد ، پولی بابت مالیات مطالبه نکرده ،

بعلاوه خوانده معتقد است که همه هزینه‌های مربوط به این قرارداد که در هنگام انعقاد قرارداد در خصوص پرداخت آنها با خریدار توافق کرده پرداخت گردیده و برای پرداخت سایر هزینه‌هایی که از بابت آنها تعهدی در قرارداد وجود نداشته ، مسئولیتی ندارد.

صدور رای داوری

هیئت داوری پس از بررسی  اظهارات و مستندات ارائه شده با استعانت از خداوند متعال رای صادر می کند.

با توجه به اینکه مبلغ قرارداد تعیین شده است موضوع قرارداد یعنی تجهیزات قطعات یدکی کارهای نصب و آموزش می‌باشد و به مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در این هزینه ها اشاره ای نشده است.

 

ولی با این وجود خواهان به عنوان فروشنده این هزینه را بابت معامله با خوانده  پرداخت کرده و خوانده هم به عنوان خریدار از تسهیلات اعتبار مالیاتی آن بهره مند شده است، لذا از نظر هیئت داوری ، خواهان علاوه بر دریافت مبلغ قرارداد، مستحق دریافت مبلغ پرداختی بابت مالیات نیز می باشد.

مستند رای داوری

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده فروشنده به عنوان مودی شناخته شده (ماده ۹) و مکلف است در قبال عرضه کالا یا خدمات صورت حساب صادر و مالیات متعلق را در آن درج و وصول کرده (ماده ۱۹) و مالیات را در تاریخ تعلق از طرف دیگر معامله وصول نماید.(ماده ۲۰)

با وجود عدم لحاظ آثار مالیات به ارزش افزوده در قرارداد فی مابین ، احکام صریح و آمره قانون مالیات بر ارزش افزوده ، وظایف و تکالیف مودیان و سایر اشخاص را مشخص نموده است

و بر اساس آن در صورت نبود توافق قبلی ، در هر صورت لزوم اجرای قانون مالیاتی محرز خواهد بود و مبلغ پرداختی بابت مالیات از هزینه های اجرای قرارداد محسوب می شود.

هیئت داوری علاوه بر اینکه رای به ذیحق بودن خواهان نسبت به خواسته مطروحه را تایید کرد و خوانده را به پرداخت مبلغ مورد مطالبه از طرف خواهان به عنوان مالیات بر ارزش افزوده محکوم نمود،

بر اساس اصل تنصیف هزینه‌ها در داوری و با توجه به مفاد توافق‌نامه داوری که بین طرفین وجود داشت هر یک از طرفین سهم خود را از هزینه‌های داوری پرداخت کردند.

 

ایران داوری مرکز تخصصی داوری در ایران است که با حضور مشاوران متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات داوری ،قبول داوری در مطالبه مبلغ قرارداد و سایر مشاوره های تخصصی داوری می باشد.

ترجمه مطلب به زبان‌های دیگر: Persian


  • تلفن تماس برای دریافت مشاوره و خدمات داوری: 02188321088 و 02188323279
  • تلفن همراه برای طرح درخواست مشاوره و خدمات داوری: 09123836621 و 09122985077
  • ایمیل برای طرح سوالات و درخواست ها و ارسال مدارک: irandavary@gmail.com
  • تلفن همراه برای ثبت نام در دوره های آموزش داوری: 09059298683

درباره نویسنده خانم مقدم
نوشتار مرتبط

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *